Forum ZSPG w Piotrowicach Strona Główna    
  Profil  
FAQ Szukaj Użytkownicy Rejestracja Prywatne Wiadomości Zaloguj  

Ortografia i interpunkcja
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZSPG w Piotrowicach Strona Główna :: Poradnik językowy
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Greif
Administrator



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice k.Oświęcimia

PostWysłany: Wto 3:05, 10 Lip 2007    Temat postu: Ortografia i interpunkcja

Witam,

dział o gramatyce utworzony. Tutaj możecie sobie udzielać rad lub pytać, jak pisać.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Greif dnia Śro 13:01, 11 Lip 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Calineczka
Nawiedzony



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 18:13, 10 Lip 2007    Temat postu:

Mam ostatnio dość mało czasu, więc nie napisałam tego sama. Sad Ale znalazłam. Mr. Green Jest to przynajmniej jaśniejsze niż samo wypisanie ich [tak, jak to jest w założeniach działu]. Mam nadzieję, że Wam się przydadzą. Życzę miłej lektury (kto doczyta to do końca naprawdę jest wielki Smile ).

Błędy językowe

Biorąc pod uwagę proces kształtowania się języka polskiego, za błąd uznać trzeba wszelkie innowacje nieuzasadnione funkcjonalnie. Przypomnieć należy, że przy ocenie innowacji bierze się pod uwagę następujące kryteria:

1. wystarczalności językowej;
2. ekonomiczności językowej;
3. stopnia rozpowszechnienia;
4. autorytetu kulturalnego;
5. narodowe.

Niemniej definicja powyższa nie obejmuje tych błędów, które pojawiają się w różnorodnych użyciach języka. W związku z tym dodać musimy następujące sformułowanie: za błąd językowy uznaje się wszystkie takie użycia języka, które nie są zgodne z przyjętą normą językową.

Klasyfikacja błędów językowych:

1. Błędy typowe dla odmiany mówionej to błędy w wymowie, wśród których wyróżnić możemy:

1. błędy w artykulacji, które polegają na wymowie głosek niezgodnie z normą, np. twarda wymowa l przed i – lypa, lyst, xalyna (Halina);
2. błędy w akcentowaniu, które polegają na niewłaściwym stawianiu akcentu wyrazowego w wyrazach, w których akcent pada na inną sylabę niż druga od końca, np. w wyrazach obcych na –ika, –yka: gramaty'ka zamiast gram'atyka, fiz'yka zamiast f'izyka;
3. błędy w intonacji, które polegają przede wszystkim na niewłaściwym umieszczaniu akcentu zdaniowego, za pomocą którego zaznaczamy elementy zdania (wyrazy) ważne dla wypowiedzi. Np. zdanie Paweł odrobił lekcje w zależności od intonacji (wznoszącej lub opadającej) może być odczytywane jako pytanie bądź stwierdzenie. Jeżeli użyjemy intonacji wznoszącej, mając na myśli stwierdzenie, popełnimy błąd intonacyjny. Do omawianego typu błędów zaliczyć można również: pospieszne tempo mowy, brak zróżnicowania melodycznego (mówienie na jednym tonie – częste w wypowiedziach ustnych uczniów), brak pauz w wypowiedzi oraz tzw. mowa rwana, czyli brak płynności wypowiedzi (również częste w wypowiedziach uczniów);

2. Błędy typowe dla odmiany pisanej to błędy w pisowni, które podzielić można następująco:


1. błędy ortograficzne naruszające normę ortograficzną;
2. błędy interpunkcyjne naruszające normę interpunkcyjną;

Błędy w wymowie i pisowni nie należą do błędów językowych w ścisłym tego słowa znaczeniu. Błędy językowe to przede wszystkim błędy odnoszące się do systemu językowego, czyli do gramatyki. Ten rodzaj błędów obejmuje się ogólną nazwą błędów gramatycznych, wśród których wymienia się:

1. Błędy fleksyjne, które naruszają normę w zakresie odmiany wyrazów i wnikać mogą z:

1. trudności w wyborze rodzaju gramatycznego na co wpływ ma m.in. występowanie rzeczowników dwurodzajowych (np. ta/ten doktor, ta/ten beksa, klusek – kluska); dla przykładu: pomarańcz zamiast pomarańcza, kontrol zamiast kontrola;
2. nietypowej i nieregularnej odmiany, np. odmiana rzeczowników: ksiądz - księża, oko - oczy ale oko – oka (sieci); i odmiana czasowników: np. mleć - mielił, mieliła zamiast mełł, mełła itd.
3. niewłaściwym doborem końcówek deklinacyjnych lub koniugacyjnych, które to błędy wynikają z nieuwzględniania czynników: fonetycznych (temat kończący się na spółgłoskę miękką – koń > o koniu – i temat kończący się na spółgłoskę twardą – kot > o kocie), semantycznych (inne końcówki mają rzeczowniki osobowe – panowie – a inne rzeczowniki żywotne nieosobowe – ptaki), zwyczajowych (np. o synu zamiast o synie) lub z niewłaściwym zastosowaniem wzoru odmiany, np. w odmianie czasowników typu umieć, rozumieć w 3 os. lm. występuje często pomijane rozszerzenie przyrostka tematowego –e- o spółgłoskę j: umieją, rozumieją, a nie: umią, rozumią;

2. Błędy składniowe, wśród których wyróżnić można:

1. błędy w zakresie związku zgody, które polegają na nieuzgodnieniu formy wyrazu określającego z formą wyrazu określanego. Np.: niezgodność formy orzeczenia z formą podmiotu: Dzieci poszli do szkoły; niezgodność formy przydawki z formą określanego rzeczownika: przestraszeni dziewczęta; niewłaściwa forma zaimka łączącego zdanie podrzędne z nadrzędnym: Nie należy wierzyć osobom, którzy zajmują wysokie stanowiska;
2. błędy w zakresie związku rządu, które polegają na niedostosowaniu formy wyrazu określającego do "wymagań" wyrazu określanego. Np.: niewłaściwe stosowanie formy orzecznika: Słowo jego było niejako świętym zamiast święte; szersze stosowanie dopełniacza cząstkowego: Kilku towarzyszy Odyseusza zjadło tych owocy zamiast te owoce; zastępowanie właściwych form syntetycznych formami analitycznymi: miłość dla ojczyzny zamiast miłość ojczyzny, wytyka u Chłopickiego zamiast wytyka Chłopickiemu;
3. błędy polegające na nadużywaniu konstrukcji biernych: Jednak mam dużo książek przeze mnie przeczytanych zamiast które przeczytałem;
4. usterki w szyku wyrazów: Dzięki angielskiemu też mi jest o wiele łatwiej uczyć się (niewłaściwe umiejscowienie zaimka zwrotnego "się");
5. błędy w użyciu spójników i zaimków względnych: Jak wiemy, stosunki społeczne za Ludwika XIV a (zamiast: i) dzisiejsze różnią się między sobą bardzo;
6. błędne użycie imiesłowowych równoważników zdań, np. Zastanawiając się nad tym, budzi się we mnie nadzieja (różne podmioty w zdaniach składowych); Zatapiane są wsie i miasteczka, powodując dalsze zniszczenia (konstrukcja bierna pierwszego ze zdań składowych).

3. Błędy słownikowe albo leksykalne, które polegają na niepoprawnym użyciu wyrazu lub związku frazeologicznego w konkretnym tekście bądź też na używaniu wyrazów niepotrzebnych lub źle skonstruowanych. Błędy tego typu podzielić można następująco:

1. błędy w użyciu zaimków i innych wyrazów o znaczeniu relacyjno-gramatycznym, np. nadużywanie zaimków ten, ta, to w funkcji utożsamiającej: Omawianie tych pisarzy jest raczej zbędne - w utworach tych bowiem nie znajdujemy... lub też nagminne stosowanie zaimków osobowych: Muszę się trochę przyznać ze wstydem, że ja stanowczo za mało poświęcam czasu na naukę;
2. błędy oparte na skojarzeniach fonetycznych, które polegają na myleniu podobnie brzmiących wyrazów i używaniu ich w nieodpowiednich kontekstach: Pierwszy oddział został sformułowany (zamiast: sformowany) na terenie Kielecczyzny; Kobiety były otoczone powszednią (zamiast: powszechną) czcią;
3. błędy słowotwórcze i powstałe w wyniku skojarzeń słowotwórczych. Mamy dwa rodzaje tego typu błędów: inercyjne posługiwanie się produktywnym wzorem słowotwórczym i operowanie środkiem słabo przyswojonym, nie należącym do słownictwa czynnego: np. [...] sarmaci uosabniali (zamiast: uosabiali) ciemnotę i zacofanie; w ten sposób wytłumaczali (zamiast: tłumaczyli) sobie naturalne zjawiska;
4. właściwe błędy leksykalne – powstają wtedy, gdy nie wiemy jakiego właściwego słowa użyć i stosujemy takie, które tylko w przybliżeniu odpowiada zamierzonej treści myślowej: Harry chciał pozostać (zamiast: zostać) marynarzem; Panowało kompletne zaciemnienie(!) ludu; Rodzice przyszli (zamiast: doszli) do wniosku;
5. błędy w użyciu wyrażeń przyimkowych: Jazon i Odyseusz wiedzieli z dokładnością (zamiast: dokładnie) o miejscu przebywania potworów;
6. błędy łączliwości frazeologicznej: Odyseusz od dawna piastował (zamiast: nosił) imię starego wojownika; Zabiegi takie noszą miano nazwy rusyfikacji (pleonazm: miano=nazwa);
7. zniekształcenia związków frazeologicznych: Szlachta przywiązywała dużą uwagę (zamiast: wagę) do gospodarki; Trzej bohaterowie narazili się na życie (narazić można się na śmierć, na niebezpieczeństwo);

4. Błędy stylistyczne które polegają na niedostosowaniu użytego środka językowego do całości wypowiedzi ze względu na jej treść lub formę. Do tego rodzaju błędów zaliczamy:

1. wieloznaczność sformułowań: [...] ujrzała rozbitka. Bardzo uradowana, że ktoś nowy przybył do ich rodu, zaprowadziła go do króla i królowej (w intencji autora przybył = "przyszedł", ze względu na połączenie przybył do ich rodu nabiera znaczenia "powiększył liczbę członków rodu");
2. skróty myślowe: Mając wysokie dochody niczego mu nie brakuje, zamiast poprawnego: Ponieważ ma wysokie dochody, niczego mu nie brakuje;
3. wielosłowność: Adam Mickiewicz został zesłany do Rosji za branie udziału w działalności filomatów i filaretów (zamiast: za udział w działalności);
4. powtórzenia wyrazów i konstrukcji: Siostra Polinejka – Antygona, która bardzo kochała brata, wbrew woli króla pochowała brata; Po pewnym czasie poświęcać mu mógł jeszcze więcej czasu;
5. naruszenie konwencji gramatycznej: Bardzo ważnym problemem w twórczości Kochanowskiego (i nie tylko u niego) [...] – zdanie nawiasowe odnosi się znaczeniowo do wyrazu "twórczość", a nie "Kochanowski"; poprawna forma: (i nie tylko w jego [twórczości]);
6. niejednolitość stylistyczna, która polega m.in. na wtrącaniu elementów języka mówionego do wypowiedzi pisemnej (lub odwrotnie), lub ogólniej – na wykorzystywaniu wzorów stylu właściwego innym gatunkom wypowiedzi niż aktualnie realizowany: Ale wracając do "Żony modnej" Krasickiego [...]. Kucharz. No, ten musi być zagraniczny, żeby najprzeróżniejsze paszteciki i insze łakocie przygotował;

5. Błędy logiczne, czyli językowe odbicie błędów myślenia: Te pytania męczyły wielu uczonych i ludzi (uczeni zostali niejako wyłączeni z gatunku ludzi);

6. Błędy w zakresie tekstu, które powodują, że tekst jako całość jest niepoprawny. Wyróżnić tu można następujące błędy:

1. w zakresie treści – tekst nie na temat albo tekst, w którym dygresje przeważają nad wątkiem zasadniczym;
2. w zakresie formy – brak którejś z części zasadniczo trójdzielnej kompozycyjnie wypowiedzi lub nieodpowiednie proporcje między poszczególnymi częściami, np. wstęp dłuższy od rozwinięcia (błędy kompozycyjne), lub niedostosowanie formy językowo-stylistycznej tekstu do sytuacji mówienia;

7. Szczególny rodzaj stanowią błędy w zakresie spójności tekstu, które polegają m.in. na:

1. braku nawiązań pomiędzy poszczególnymi zdaniami: Nowy dziedzic zabrał się ostro do gospodarowania i od razu zmiarkował drobne kradzieże Gibały. Nie miał on teraz na chleb. [...] (zaimek on odsyła do wyrazu "dziedzic", a nie – zgodnie z intencją – do wyrazu "Gibała");
2. pomijaniu istotnych elementów informujących: Walek wściekł się, a kiedy wrócił zbił żonę. Pracował on u młodego dziedzica [...] – między zdaniem 1. i 2. nie ma związku formalnego ani znaczeniowego, można zatem przypuszczać, że jakaś informacja łącząca treści tych zdań została pominięta;
3. naruszaniu spójności semantycznej: Młody dziedzic nie był rozrzutny. Gibała zawsze mógł wziąć owsa i zanieść go do Żyda we wsi. Pracując u dziedzica zawsze mógł trochę dorobić – brak związku znaczeniowego między treścią zdania 1. a pozostałymi zdaniami.


Popodkreślałam, pokolorowałam i mam nadzieję, że tekst jest w miarę przejrzysty.

Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłoby założyć nowy dział... no chyba, że będę edytować tego samego posta, jeśli coś ciekawego i pomocnego wymyślę. Ewentualnie będę pisać posty po sobie... no nic, niech sie p.Greif zastanowi, ja jestem jak najbardziej chętna do pomocy w języku polskim (choć ze mnie jeszcze cienki Bolek w tych sprawach).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Linka
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 27 Lut 2007
Posty: 1084
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice City;)

PostWysłany: Wto 19:10, 10 Lip 2007    Temat postu:

Linka Wielka.. Mr. Green

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dawid5211
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 21 Lut 2007
Posty: 1135
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

Skąd: PIOTROWICE CITY

PostWysłany: Wto 19:27, 10 Lip 2007    Temat postu:

Dawid5211 też wielki Very Happy ale do ciekawych ta lektura nie należała Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Calineczka
Nawiedzony



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 19:28, 10 Lip 2007    Temat postu:

P. Greifie ja modem?! To chyba zły pomysł... Słonko może lepiej niech sie tym opiekuje, ja zajmę się tylko wpisywaniem wiedzy... Wink

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Calineczka dnia Wto 19:29, 10 Lip 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Linka
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 27 Lut 2007
Posty: 1084
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice City;)

PostWysłany: Wto 19:29, 10 Lip 2007    Temat postu:

Ciekawa, czy nieciekawa. Poczekajmy na efekty uboczne... Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Greif
Administrator



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 756
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice k.Oświęcimia

PostWysłany: Wto 19:35, 10 Lip 2007    Temat postu:

Jako pomysłodawca tego działu pobędziesz sobie moderatorem, chyba że wykażesz wyraźny, gwałtowny sprzeciw, Wink bo na razie to jesteś zbyt skromna. Jeśli ktoś chciałby Ci pomóc, może się zgłosić oczywiście.

Z moderatorem można konsultować zakładanie nowych tematów, np. dotyczących wybranych aspektów cudownej gramatyki i ortografii polskiej, choćby pisownia "nie" z różnymi częściami mowy, albo np. interpunkcja itd. Albo np. wyjaśnić najczęstsze błędy, które zauważacie na forum.

Pozdrawiam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kris xD
Spamer :-P



Dołączył: 14 Cze 2007
Posty: 602
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice

PostWysłany: Wto 19:36, 10 Lip 2007    Temat postu:

Hmmm...no nie wiem nie wiem Very Happy Wydaje mi sie że mogą być obie...Słonko ma czas często...a TY jak będziesz miała czas to też będziesz pomagać...
A Ty ten post pisałaś czy wkleiłaś skądś Question
Fajny temat nowy powstał.
Widze że pan Greif sie wziął za porządki na forum Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dawid5211
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 21 Lut 2007
Posty: 1135
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

Skąd: PIOTROWICE CITY

PostWysłany: Wto 20:10, 10 Lip 2007    Temat postu:

naprawde ten twój ostatni post Kris jest bardzo spójny i napisany po "polskiemu" Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kris xD
Spamer :-P



Dołączył: 14 Cze 2007
Posty: 602
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice

PostWysłany: Wto 20:22, 10 Lip 2007    Temat postu:

Nie wiem w czym problem Question Coś źle napisałem ... Question Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dawid5211
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 21 Lut 2007
Posty: 1135
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

Skąd: PIOTROWICE CITY

PostWysłany: Wto 20:22, 10 Lip 2007    Temat postu:

nie no skąd Very Happy Very Happy Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kris xD
Spamer :-P



Dołączył: 14 Cze 2007
Posty: 602
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice

PostWysłany: Wto 20:24, 10 Lip 2007    Temat postu:

No pytam sie ...jak tak to mnie popraw znaczy napisz gdzie błąd popełniłem ... Confused

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
dawid5211
Duch forum
Duch forum



Dołączył: 21 Lut 2007
Posty: 1135
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

Skąd: PIOTROWICE CITY

PostWysłany: Wto 20:32, 10 Lip 2007    Temat postu:

za duzo wiadomosci w jednym poscie i sie wszystkie zmieszały Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kris xD
Spamer :-P



Dołączył: 14 Cze 2007
Posty: 602
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Skąd: Piotrowice

PostWysłany: Wto 20:43, 10 Lip 2007    Temat postu:

Aaa czyli post bogaty w wiadomości ...to też jakiś sposób walka ze spamem nie trzeba kilku postów pisać Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Calineczka
Nawiedzony



Dołączył: 04 Cze 2007
Posty: 429
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5


PostWysłany: Wto 21:00, 10 Lip 2007    Temat postu:

Póki co ja jestem tu modem (ale funkcja mnie spotkała Wink ) i weźcie takich głupot nie piszcie. Ja po prostu nie lubię spamu. Spamować możecie wszędzie (zresztą tak robicie), ale tutaj ograniczajcie sie do pytań, może propozycji z tematu "Problemy językowe".

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum ZSPG w Piotrowicach Strona Główna :: Poradnik językowy Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Charcoal2 Theme © Zarron Media

Regulamin